Kasvutahdon herättäminen ja kasvuharpauksen tukeminen
Jaana ja Anna-Liisa
Saada
yrittäjä huomaamaan uusi ”aluevaltaus”
tai tapa tehdä työtä, jotta pääsisi laskuttamaan lisää. Eli
alkuun jonkinlainen kasvutahdon herättäminen yrittäjässä on tärkeää. Tietysti
toiminnan realistisuus on harkittava, mutta sitä tulee tarkastella hänen
kanssaan yhdessä.
Omassa case-yrityksessäni pohdimme siivousalan yrityksen
toiminnan laajentamista laajempaan mm. vanhuksien palvelemiseen. Tällöin tulisi
palkata mm lähihoitajia mikäli mm. lääkkeiden jako olisi yksi huolehdittava
toimi. Lisäksi asiakkaalle voisi laitta ruoan, häntä voisi kylvettää yms. Näin
voisi laskuttaa useammalta tunnilta. Tähän uuteen toimintaan, mikäli kuuluisi
lääkkeiden huolehtiminen vanhukselle, tulisi selvittää mitä lupia tarvitaan.
Toiminnan laajentamisen realistisuuteen lääkkeen jaon
osalta, vaikuttaa se että jos lääkettä
otetaan päivittäin tuleeko palvelu niin kalliiksi ettei siihen kenelläkään ole
varaa, ellei yhteiskunta tule vastaan ja onko sittenkään..
Palveluseteliyrittäjäksi hakeutuminen voisi jonkin verran edistää asiaa.
Sitten mainonnan kohdistaminen mahdollisille asiakkaille
olisi suunniteltava, vanhukset eivät välttämättä itse hoida raha-asioitaan,
heidän lapsensa olisi saatava haluamaan vanhemmillensa tällaista palvelua.
Kasvuharppaus on esimerkiksi mikroyrityksen ensimmäinen
työntekijän palkkaus, toimintojen siirtäminen autotallista teollisuushalliin
jne. Myöhemmässä vaiheessa kasvuharppaus voi olla esim. toisen yrityksen osto.
Kasvuharppauksia ovat siirtyminen paikallismarkkinoista alueellisiin ja
kansallisiin markkinoihin tai jopa vientiin. Kasvuharppaus vaatii riskinottoa
yritykseltä sekä yrityksen voimavarojen käyttämistä ja kohdentamista mm.
yrityksen kehittämiseen ja vahvaa panostamista tuotteistamiseen, myyntiin ja markkinointiin. Ennen kasvuharppausta on yrityksessä joka ainoan sitouduttava kasvuun ja ponnisteltava tahtotilan eteen.
yrityksen kehittämiseen ja vahvaa panostamista tuotteistamiseen, myyntiin ja markkinointiin. Ennen kasvuharppausta on yrityksessä joka ainoan sitouduttava kasvuun ja ponnisteltava tahtotilan eteen.
Kasvuharppausta voi edeltää pitkäjänteinen työ
asiakaskentässä, tiedon kerääminen ja tarjooman tuotteistaminen
asiakastarpeeseen sopivaksi. Yhtenä
lähtökohtana asiakkaan tarpeiden tunnistamiseen voisi olla yhteistyö ja
tarjoamankehitys valittujen asiakkaiden kanssa.
Kasvuharppauksen esteitä;
1. Ovatko omat voimavarat ja taidot riittäviä. Onko yrityksessä oikeasti halu kasvaa ns. bisneksen himo? Luotetaanko sijoittajiin? Onko tarvittavia sijoittajia ja millä hinnalla? Tunnistetaanko millaisia avainhenkilöitä yrityksessä tarvittaisiin?
2. Ei haluta ottaa riskiä hyvän liiketoiminnan heikentymisestä panostuksella ”uuteen”? Halutaan pysyä mukavuusalueella, liiketoiminta on kannattavaa ja se riittää yrittäjälle. Mahdollinen kasvu potentiaali jää näin käyttämättä.
Hanna-Liisa
1. Ovatko omat voimavarat ja taidot riittäviä. Onko yrityksessä oikeasti halu kasvaa ns. bisneksen himo? Luotetaanko sijoittajiin? Onko tarvittavia sijoittajia ja millä hinnalla? Tunnistetaanko millaisia avainhenkilöitä yrityksessä tarvittaisiin?
2. Ei haluta ottaa riskiä hyvän liiketoiminnan heikentymisestä panostuksella ”uuteen”? Halutaan pysyä mukavuusalueella, liiketoiminta on kannattavaa ja se riittää yrittäjälle. Mahdollinen kasvu potentiaali jää näin käyttämättä.
Hanna-Liisa
Kasvuharppauksen herääminen
ja kasvuharppauksen tukeminen
Kuten aikaisemmat
kirjoittajat ovat todenneet kasvuharppaus voi olla tuotannon siirtämistä
autotallista teollisuushalliin, toiminnan laajentamista kansainvälisille
markkinoille tai jotain siltä väliltä. Yksin toimivalle yrittäjälle jo
ensimmäisen työntekijän palkkaaminen lisää yrityksen työtekijämäärän
kaksinkertaiseksi, mitä voidaan jo kuvata kasvuharppaukseksi.
Yrityksen toimiala, toimialan
tulevaisuuden näkymät, yrityksessä oleva osaaminen ja sen kehittäminen sekä
yrittäjän motivaatio vaikuttavat kasvumahdollisuuksiin. Näiden asioiden
lisäksi yrittäjällä itsellään tulee olla realistinen näkemys siitä, mitä
kasvuharppaus yrityksen toiminnalta vaatii. Taloudellisten resurssien ja
henkilöstöresurssien tulee olla kunnossa, tuotannon tulee olla tehokasta ja
pystyä vastaamaan kasvavaan kysyntään, asiakashankinnan sekä asiakashallinnan
tulee toimia. Päätöksentekoa tulee pystyä delegoimaan, mikä edellyttää
rekrytointien onnistumista ja luottamusta siihen, että henkilöstö osaa ottaa
vastuuta. Yrittäjä ei voi enää olla mukana kaikissa pienissä arkipäivän
päätöksissä.
Kun toiminta laajenee,
tulee yrittäjän pystyä tukeutumaan oman alansa ja yritystoiminnan
asiantuntijoihin myös yrityksen ulkopuolella. Yrittäjän tulee pystyä
ottamaan vastaan rakentavaa kritiikkiä, kaikki ulkopuolinen asiantuntijuus ei
voi olla yrityksen kasvuharppauksen tukemista ja siihen kannustavaa, vaan sen
tulee olla tilanteen mukaan myös realistisia haasteita ja vaihtoehtoja esille
tuovaa palvelua. Yritystoiminnan tukemiseen tarjolla olevat palvelut tulisi
olla mahdollisimman hyvin tiedossa ja yrittäjän saatavilla. Nämä palvelut
koetaan usein hajanaisiksi ja osittain myös päällekkäisiksi sekä
byrokraattisiksi. Jotta näin ei olisi, tulisi palveluita tarjoavien toimijoiden
pystyä näkemään kunkin yrityksen toiminnan kokonaisuus ja siitä esille
nousevat, menestyksen kannalta tärkeimmät asiat ja tarvittaessa ohjata yritys
toisen yrityspalveluita tarjoavan toimijan luo. Näin toimien yrityksiä
pystyttäisiin palvelemaan sujuvammin. Palvelun sujuvuus säästää aikaa ja
rahaa, antaa vähemmän aihetta kritiikille, lisää yrityspalveluja tarjoavien
toimijoiden keskinäistä osaamista ja parhaassa tapauksessa palvelujen sujuvuus
tukee yritystä tekemään onnistuneen kasvuharppauksen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti