Kansainvälistymisen tukeminen
Polittiset järjestelmätJuridiset järjestelmät
Taloudelliset järjestelmät
Immateriaalijärjestelmät
Epäviralliset järjeselmät - korruptio tms.
Tarmo ja Heikki
Yritysten
kansainvälistyminen eli globalisaatio on perinteistä ulkomaankauppaa
monitahoisempi ilmiö. Monikansalliset yritykset toimivat globaalin kehityksen
moottorina: ne sijoittavat toimintoja ja tuotantoa niihin maihin, jotka
tarjoavat parhaat toimintaedellytykset. Kansainvälinen työnjako syvenee koko
ajan, mutta on nykyisin yhä hienojakoisempaa. Vain aidosti kilpailukykyiset yritykset
menestyvät globaalissa toimintaympäristössä.” Tämä suora lainaus on
Tilastokeskuksen sivuilta. Viimeinen lause mielestäni kiteyttää olennaisen.
Kaikista yrityksistä ei voi tulla menestyjiä, mutta pk-yrityksillä on
mahdollisuudet menestyä kansainvälisillä markkinoilla, mikäli he löytävät oman
paikkansa globaaleilta markkinoilta. Lisäksi pk-yritysten tulee osata
kansainvälistyä oikein. Helppoa vai mitä? Kysymykseen vastaaminen
ei kuitenkaan ole aivan niin yksinkertaista, kuin miltä se aluksi tuntuisi.
Turhan moni yritys on lähtenyt kansainvälistymään liian hatarin perustein,
jolloin lopputuloksena on ollut epäonnistuminen. Kansainvälistymisen syyt
voivat olla moninaiset, mutta onnistuneilla yrityksillä on tietyt
perusasiat kunnossa kuten esim. oikea kohdemaa, jakelukanava ja tieto
rajamuodollisuuksista. Näiden asioiden selvittämiseen löytyy useita
työvälineitä, joita me yritysten ystävät tuotamme ja voimme hyödyntää.
Kansainvälistymiseen tarvittavia palveluja tuottavat mm.
·
ELY-keskukset
·
Finnvera
·
Patentti-
ja rekisterihallitus
·
Tekes
ja
·
alueelliset
kehittämisyhtiöt
Yritysten
kannattaisikin olla yhteydessä kansainvälistymisessa auttaviin
organisaatioihin, jolloin yritys voisi välttää ainakin yksinkertaisimmat
viennin karikot heti kansainvälistymisensä alkutaipaleella.
Satu ja Kalevi
Kansainvälistyminen ei kiinnosta nykyisin pelkästään suuria yrityksiä, vaan yhä useammat pienet ja keskisuuret yritykset (pk-yritykset) suuntaavat katseensa maailmalle.
Pk-yrityksiä houkuttaa kansainvälisille markkinoille esimerkiksi mahdollisuus saada uusia asiakkaita tai tehdä edullisia hankintoja. Tuotteista saatava hinta voi olla parempi, kotimarkkinat ovat jo kovin kilpaillut ja markkinat ns. tukossa. Haetaanko uusia haasteita? Toisaalta kansainvälistyminen koetaan monesti vaikeaksi, ja siihen voi liittyä isojakin riskejä. Miten maailmalle lähdetään, minne ja miksi johonkin tiettyyn maahan niin ja kenen kanssa? Käytetäänkö sopimuskumppaneita, partnereita, lisenssejä, omia myyntitykkejä ja organisaatioita, edustajia jne. Siinäpä kysymyksiä! Mitä viedään tai tuodaan? Onnistumisen mahdollisuudet kuitenkin paranevat huolellisella suunnittelulla. Kansainvälistymisessä ei ole olemassa yhtä oikeaa etenemismallia, vaan kukin yritys voi valita itselleen parhaiten sopivan tavan. Siinä missä toisille yrityksille sopii pienten askelten malli, toiset haluavat toimia jo heti perustamishetkestään alkaen ulkomailla. Pk-yrityksille on myös tarjolla edullisia julkisia neuvontapalveluita ja muita palveluja, joilla pyritään helpottamaan ulkomaisten toimintojen käynnistämistä ja laajentamista..
Satu ja Kalevi
Kansainvälistyminen ei kiinnosta nykyisin pelkästään suuria yrityksiä, vaan yhä useammat pienet ja keskisuuret yritykset (pk-yritykset) suuntaavat katseensa maailmalle.
Pk-yrityksiä houkuttaa kansainvälisille markkinoille esimerkiksi mahdollisuus saada uusia asiakkaita tai tehdä edullisia hankintoja. Tuotteista saatava hinta voi olla parempi, kotimarkkinat ovat jo kovin kilpaillut ja markkinat ns. tukossa. Haetaanko uusia haasteita? Toisaalta kansainvälistyminen koetaan monesti vaikeaksi, ja siihen voi liittyä isojakin riskejä. Miten maailmalle lähdetään, minne ja miksi johonkin tiettyyn maahan niin ja kenen kanssa? Käytetäänkö sopimuskumppaneita, partnereita, lisenssejä, omia myyntitykkejä ja organisaatioita, edustajia jne. Siinäpä kysymyksiä! Mitä viedään tai tuodaan? Onnistumisen mahdollisuudet kuitenkin paranevat huolellisella suunnittelulla. Kansainvälistymisessä ei ole olemassa yhtä oikeaa etenemismallia, vaan kukin yritys voi valita itselleen parhaiten sopivan tavan. Siinä missä toisille yrityksille sopii pienten askelten malli, toiset haluavat toimia jo heti perustamishetkestään alkaen ulkomailla. Pk-yrityksille on myös tarjolla edullisia julkisia neuvontapalveluita ja muita palveluja, joilla pyritään helpottamaan ulkomaisten toimintojen käynnistämistä ja laajentamista..
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti