Oikean tiimin ja oikean palvelukirjon rakentaminen asiakkaan tilanteeseen
Mistä
löytää oikea palvelu juuri minun yritykseni tarpeeseen? Keneen voisin ottaa
yhteyttä? Eihän tämän palvelun käyttö poissulje mahdollisuutta hyödyntää jotain
toista palvelua? Mikä ero on asiantuntijapalvelulla ja maksuttomalla
konsulttipalvelulla, vai onko niillä eroja. jne.
Yritys-Suomi
Yritys-Suomen verkkosivut ja Yritys-Suomi puhelinpalvelu
muodostavat yrityksen perusneuvonnan lähteen. Verkkosivuille on
palvelupoluttain koottu kattava tietopaketti yrityksen perustamiseen,
yrittäjänä toimimiseen, yrityksen kehittämiseen, työnantajana toimimiseen ja
kansainvälistymiseen. Yhdestä osoitteesta löytyy eri toimijoiden
palvelutarjonta ja lisäksi seudullisten yrityspalveluitten tiedot.
Aloittavalle
yritykselle perusteellisempaa ja henkilökohtaisempaa neuvontaa tarjoaa
Yritys-Suomi puhelinpalvelut. Yritys-Suomi-puhelinpalvelusta yrittäjä saa
tietoa, ohjausta ja neuvontaa yritystoiminnan aloittamisesta ja julkisista
yrityspalveluista. Yritys-Suomi
puhelinpalvelut ohjaavat asiantuntevasti paikallisen yritysasiantuntijan luokse
perusteellisempaa neuvontaa varten ja vastaavat mielellään alkavaa yrittäjää
askarruttaviin kysymyksiin.
Seudulliset
yrityspalveluverkostot
Pohjois-Pohjanmaan alueella Oulu, Koillismaa, Raahe, Ylivieska,
Nivala-Haapajärvi sekä Haapavesi-Siikalatva ovat sopineet seudulliset
yrityspalvelusopimukset. Sopimusosapuolina ovat mm. seudullinen
yrityskehitysorganisaatio, Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus, Oulun seudun
TE-toimisto, Pohjois-Pohjanmaan Yrittäjät, Oulun Kauppakamari,
Pohjois-Pohjanmaan verotoimisto, Finnvera Oyj ja ProAgria jne.
Seudullinen yrityspalvelu palvelee asiakkaitaan laaja-alaisen
yleisneuvonnan, yrityksen perustamisen, yrityksen kehittämisen, rahoituksen ja
omistajanvaihdoksen sekä yrityksen sijoittumisen kysymyksissä. Sopimus on osa
valtakunnallista YritysSuomi -palvelurakennetta.
Seudullisen yrityspalvelun tehtävänä on selvittää asiakkaan
palvelutarve ja löytää tunnistettuja tarpeita vastaavat ratkaisut sekä ohjata
asiakas palveluverkoston muulle asiantuntijalle niiden tarpeiden osalta, joihin
ratkaisu ei löydy seudullisesta yrityspalvelusta.
Seudullisella yrityspalvelulla parannetaan ja tehostetaan
keskeisten seutukunnan yritys- ja elinkeinotoiminnan palveluorganisaatioiden
yhteistyötä yritysten perustamisessa ja kehittämisessä, kasvussa ja
kansainvälistymisessä sekä seudulle sijoittumisessa.
Sopimuksen tavoitteena on syvemmän yhteistyön avulla lisätä
asiakkaille tuotettavien ja välitettävien neuvonta- ja asiantuntijapalveluiden
saatavuutta, monipuolisuutta ja laatua.
Tavoitteena on myös hyödyntää toiminnassa eri projekteja ja
informoida niistä tarvittaessa asiakkaille ja sopimusosapuolille. Sopimuksen
tavoitteena on myös, että sopimuspuolet sitoutuvat oman toimintansa kautta
edistämään uusien liiketoimintamahdollisuuksien syntymistä käyttämällä
parhaalla mahdollisella tavalla yksityisten palvelutuottajien palveluita omassa
toiminnassaan.
Uusia
välineitä?
Ryhmämme
tehtäväksi muodostui myös pohtia miten palvelukirjoa olisi syytä kehittää siis
palveluaukkojen tunnistamisesta. Muutamia kohtia tulikin esille, eli meiltä
puuttuu ja meillä pitäisi olla:
1. palvelumalli
yritystoiminnan aloittaneille, 1-2 vuotta toimineille yrityksille
liiketoiminnan sparraamiseksi
2. palvelu mamu
-taustaisille KIBS yrittäjille
3. palvelu
operatiivisen toiminnan käynnistämiseksi / jalkauttamiseksi
4. palvelu yhteisresurssien
saamiseksi pk-yritysten käyttöön
5. kasvutoimialojen
kehittämismalli, osaavan työvoiman saatavuuden turvaamiseksi alueellisille
yritysryhmille
Palvelukirjo on varsin osuva nimitys sille viidakolle josta yritys,joko toimintaansa aloittava tai jo toimiva, lähtee tarvitsemaansa opastusta etsimään.
VastaaPoistaYrittäjän aika on kortilla, ja vastauksia kysymyksiin toivotaan pikaisesti. Erityisen turhauttavaa ja aikaa vievää on luukulta luukulle pompottelu.
Siksi olsikin äärimmäisen tärkeää pystyä tarjoamaan apua keskitetysti. Se ei toki tarkoita, että yhden ihmisen tulisi hallita henkilökohtaisesti kaikki yrityksen kehittämisen työkalut. Tällä tarkoitan sitä, että yrittäjä saa yhden kontaktin kautta tiedon kaikista niistä mahdollisuuksista joita voidaan käyttää juuri ko.yrityksen tarpeisiin. Tähän tarpeeseen voitaisi kehittää neuvojalle (yrityskehittäjälle) jonkinlainen lomakepohja, johon koottaisi eri toimintojen yhteistyötahot, tuotteet ja palvelut.Täytetty lomake olisi sitten yrittäjän käytössä ja hän löytäisi sieltä kontakit tarpeidensa mukaisesti. Lomake tulisi tietysti päivittää esim. projektien osalta vuosittain. Oli käytettävä työkalu sitten mikä tahansa, tärkeintä on että yritys saa tiedon tarjolla olevista resursseista. Viime kädessä hän itse kuitenkin ratkaisee tuleeko tätä tietoa hyödyntämään.