Yrityskehittäjän kasvu yrityksen sparraajaksi
Jouni, Satu ja Kaisa
Mitä on sparraus?
Sparraus on ratkaisukeskeistä neuvontaa,
kuuntelua, kyseenalaistamista ja sivustatuen antamista.
Sparrauksen onnistuminen edellyttää
ohjaajalta henkilökohtaista osaamista, halua, tahtoa ja asennetta auttaa
sparrattavaa. Sparrajan ja ohjattavan vahvuuksien on oltava samanasteisia. Jos
sparraaja ei osu tilanteessa oikeaan kohtaan sparrattavaa tai ei tunne taidon
kehittymisen tavoitteista tai pelin sääntöjä, ei sparraus onnistu lainkaan.
Oikean asenteen lisäksi sparraajalla on
oltava halu keskustella ja kuunnella ja esittää näkemyksiä sparrattavan
kohtaamin ongelmiin ja haasteisiin. Ratkaisun tekee aina sparrattava.
Sparrauksen ydin
Sparrauksen ytimessä on asiakas.
Sparrauksessa on hyvä kyseenalaistaa oikealla tavalla sparrattavan oma asiantuntijuutensa
taso ja uskaltaa kysyä sparrattavan tarinasta, myös sen kipeistä kohdista.
Sparraajaa auttaa, että on aidosti läsnä ja kiinnostunut sparrattavasta. Sparraaminen
edellyttää vahvaa sparrattavan työn ja organisaation tuntemusta, alan visioiden
ymmärtämistä, toiminnan resursoinnin ja erilaisten reunaehtojen hahmottamista.
Sparraaminen edellyttää myös rohkeutta esittää ennakkoluulottomasti uusia
näkökulmia ja uudenlaista kyseenalaistamista sekä innovatiivisia ratkaisuja
rakentavaa ja avointa asennetta.
Sparraamisessa on oltava valmiina kohtaamaan
asiakkaamme myös inhimillisellä tasolla. Sparraajan on osattava olla hyvin
hienovarainen, koska kaikki keskustelut ovat luottamuksellisia, lisäksi on
osattava asennoitua sparrattavaan hyvin vakavasti ja hienotunteisesti.
Sparraamisessa on pysyttävä asialinjalla. Sparraamisen on oltava uskottavaa.
Sparramiseen tulee asennoitua nöyränä, ei ”maailman omistajan elkein”.
Luottamus on tärkeää
Sparraajan on syytä muistaa, että olemme
palveluammatissa, emme jakamassa liiketalouden käskyjä, ohjeita ja
suuntaviivoja sparrattavalle. Asiakaskunnan laaja kirjo haastaa oman
tietämyksemme jokaisella tapaamiskerralla. Tarkoituksena on luoda
luottamusmusta myös asiakkaaseen. Erilaisuutta tulee kunnioittaa.
Sparrattavalla on odotuksia jokaiselle tapaamiselle. Sparraaja on aktiivinen
kysyjä ja jokainen asiakastilanne on omaa oppimisprosessia.
Verkostot ja sparraus
Verkostojen luominen on sparraustoiminnan a
ja o. Sparraajan tulee kehittää omaa osaamistaan ja olla aktiivinen
tiedonhakija. On syytä pitää huoli, että taustalta löytyy monenlaisia
asiantuntijatiimejä, joihin voi tarvittaessa turvautua. Yhdelle asiantuntijalle
jokin tietty osa-alue on vahvempi kuin toiselle, ja hänen osaamistaan voi
käyttää hyväksi, jotta asiakas saa tapaamisesta mahdollisimman paljon irti.
Kasvu hyväksi
sparraajaksi
Kasvaakseen hyväksi sparraajaksi, on tärkeää
kehittää itseään jatkuvasti ja vahvistaa myös yleissivistystä, sillä hyvän
sparraajan on liiketoiminnan rutiinien lisäksi hyvä olla tietoinen asiakkaan
toimialaan liittyvistä haasteista.
Tarmo ja Arja:
Sparraajan tehtävänä on haastaa ja laittaa yrittäjä ajattelemaan asioita
useasta eri näkökulmasta. Erityisen tärkeää ja konkreettista on pyrkiä nostamaa
esiin niitä pullonkauluja, joita yrittäjä tulee matkallaan kohtaamaan. Koska
kyseessä on yritystoiminta ja toiminnan on tarkoitus olla yrittäjälle
kannattavaa, niin sparraus on usein syyytä alkaa ihan aakkosten alusta.
Tarkoitamme tässä kirjaimellisesti aakkosten alkua eli Ansaintalogiikkaa
sekä Asiakkaita. Näiden kahden kriittisen menestystekijän kirkastaminen
sparrauksen avulla, luo mielestämme perustan yrityksen menestyksekkäälle
toiminnalle. Tilanteessa, jossa ei tiedä mitä haluaa ja minne on menossa,
sparraamiselta ja siten yrityksen kehittämiseltä, puuttuu kehittämiseen
tarvittava punainen lanka.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti